Co jeść latem?

Anna Kacperska

Lato to pora roku, w której szczególnie powinniśmy zadbać o naszą dietę. Wysoka temperatura powietrza i niska wilgotność może sprzyjać odwodnieniu. Jeśli dodatkowo nie kontrolujemy posiłków, które goszczą na naszych talerzach, możemy czuć się osłabieni, skłonni do bólu głowy, a nawet omdleń. Jak temu zapobiec? Jak polepszyć swoje samopoczucie latem poprzez dietę?

Aklimatyzacja do gorąca oraz dobra kondycja fizyczna mogą zdecydowanie ograniczyć skutki zbyt wysokich temperatur. Należy tu podkreślić, że osoby z nadwagą oraz osoby otyłe mają ograniczone mechanizmy utraty ciepła, więc jeśli masz zbyt dużo zbędnych kilogramów, polecam przede wszystkim wizytę w gabinecie dietetycznym w celu opracowania właściwej diety i redukcji masy ciała. Poza tym niska aktywność fizyczna także powoduje ograniczenie możliwości adaptacyjnych organizmu do letnich upałów.

Najważniejsze w letniej diecie, wbrew pozorom nie jest wcale jedzenie, ale wybór odpowiednich płynów oraz wypijanie ich odpowiedniej ilości.

Co pić latem?

Najlepsza będzie oczywiście niegazowana woda mineralna, najlepiej ze zwiększoną ilością składników mineralnych, które przecież dodatkowo tracimy z potem. Osoby chore na nadciśnienie powinny zwrócić uwagę, na wody niskosodowe. Woda niegazowana jest lekkostrawna, jej picie nie spowoduje dolegliwości żołądkowo – jelitowych. Natomiast wodę gazowaną możemy pić po wysiłku fizycznym – towarzyszący jej dwutlenek węgla sprzyja oczyszczaniu organizmu z toksyn. Woda źródlana nie jest polecana, ze względu na znikomą ilość składników mineralnych.

Świetnym uzupełnieniem naszej diety w minerały może być także miąższ z aloesu. Wypijany na czczo przed śniadaniem pozwoli na właściwe nawodnienie organizmu, pokryje częściowo zapotrzebowanie na witaminy, składniki mineralne, ale zwiększy również tempo metabolizmu, naszą witalność i oczyści organizm ze zbędnych produktów przemiany materii.

Poza tym, co ciekawe aloes jako roślina pustynna sam w sobie zawiera naturalny filtr przeciwsłoneczny SPF15!

Innym szczególnie polecanym napojem jest woda kokosowa. Jest to napój, który zawiera więcej witamin i minerałów niż napój izotoniczny czy energetyzujący! Jest świetnym źródłem potasu regulującego gospodarkę wodną, podobnie jak banany. Poza tym orzeźwia i zaspokaja pragnienie. Zawiera również sporo magnezu, który, na spółkę z potasem, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, co jest szczególnie ważne u osób narażonych na ciągły stres.

Jak przyrządzać posiłki latem?

A co z jedzeniem latem? Czym się kierować robiąc zakupy i przyrządzając posiłki?

Poza zasadami, którymi zawsze należy się kierować, tzn. niezależnie od pory roku, takimi jak:

  • regularne odżywianie (posiłki w odstępach 3 – godzinnych),

  • małe objętościowo posiłki i ostatni posiłek 3 godziny przed snem lub zmniejszoną aktywnością,

  • wybór niskotłuszczowych produktów (np. kefir, jogurt naturalny, ser twarogowy),

musimy pamiętać o wprowadzeniu do swojego jadłospisu produktów zwiększających nasz poziom energii. Jest to szczególnie istotne, ponieważ mnóstwo osób, czasami nawet pomimo optymalnej wagi, narzeka na ciągłe zmęczenie.

Produkty dobre na upały

Jeśli chcesz czuć się dobrze w czasie upałów, włącz do swojej diety żywność poprawiającą tempo metabolizmu i zwiększającą nasz poziom energii:

  • Płatki owsiane – zjedzone na śniadanie w formie owsianki dodadzą nie tylko sił na cały dzień, ale oczyszczą nasze jelita
    i dadzą długie uczucie sytości.

  • Ryby i siemię lniane – są niezastąpione w dostarczaniu kwasów omega – 3.

  • Warzywa – najlepiej w postaci surowej, wprowadź do każdego posiłku, np. w formie sałatki, soku czy chrupiącej przekąski. Szczególnie polecane są te zielone, zawierające żelazo, magnez i kompleks witamin z grupy B, a więc: szparagi, szpinak i brokuły.

  • Owoce – najlepiej „nasze”, tzn. wiśnie, czereśnie czy truskawki – większość owoców z pestkami ma niski indeks glikemiczny, co nie zaburza wydzielania insuliny w naszym organizmie, i daje uczucie sytości na dłużej, nie wspominając już o walorach odżywczych tych owoców.

Ciekawostką jest, że jednym z owoców szczególnie poprawiających nasze samopoczucie są brzoskwinie, ze względu na to, że składniki odżywcze w nich zawarte są wyjątkowo łatwo przyswajalne.

  • Pestki słonecznika – wspaniałe źródło białka, magnezu, żelaza, a nawet nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jeśli potrzebujesz natychmiastowego zastrzyku sił, jedz pestki!

  • Kiełki – wzmacniają, regenerują organizm i dodają witalności. Dosypuj kiełków do każdej potrawy, a nawet kanapek czy jogurtu.

W diecie na lato bardzo ważne jest także urozmaicenie! Bogactwo świeżych owoców, warzyw i ziół sprawi, że przy odrobinie zaangażowania Twoja dieta stanie się wyjątkowo dobrze zbilansowana, ale również zdrowa! A zdrowa dieta to także świetne samopoczucie.